Logo

Tažení karavanu elektrickým autem?

Elektromobily jsou budoucnost - a když se u Chrise Gatiho a jeho rodiny v tichosti rozjede Tesla, tak jedině s připojenou Adrií 613 PK. Pokud se chcete dozvědět vše o kempování s elektrickým vozem, čtěte dále.

Mé dvě dcery (3 a 5 let) nedočkavě sedí ve svých autosedačkách. Poslední dva dny přemýšlejí, které hračky si zabalit. S manželkou jsme náš karavan Adria zabalili až po okraj, káva je nalitá v cestovních hrníčcích a náš elektromobil je plně nabitý. Vše je připraveno na naši letní dovolenou.

O letošních prázdninách budeme na cestách 23 dní. Rezervaci máme jen na poslední týden. Náš původní plán byl projet trasu podél západního pobřeží Norska a skončit ve Fredrikstadu. Ale po kontrole předpovědi počasí se rozhodneme jet přímo do Fredrikstadu, což je 630 km dlouhá cesta.

Na cestu jsme se vydali odpoledne a po několika hodinách děti v autě usnuly. Po čtyřech zastávkách na dobíjení a deseti hodinách dorážíme do našeho cíle, kempu Larkollen. Kemp nabízí dvě nabíječky pro elektromobily, takže druhý den bylo naše auto opět připraveno k jízdě. Larkollen má krásnou polohu u oceánu v Oslofjordenu. Celé dny si hrajeme s dětmi, pozorujeme kitery na vlnách, setkáváme se s rodinou a užíváme si chvíle odpočinku.

Ze zkušenosti víme, že na plné nabití ujedeme přibližně 230-250 km. V úvahu však bereme i počasí a vítr. Pokud máte zkušenosti s elektromobily, už víte, že rychlost nabíjení se snižuje s rostoucím stavem nabití baterie. Nabíjení z 80-100 % může v některých případech trvat stejně dlouho jako nabíjení z 5-80 %! I v tomto ohledu došlo k velkému vývoji, neboť některé elektromobily jsou schopny udržet mnohem vyšší rychlost nabíjení. Předpokládám, že běžné nabíjení bude u nového modelu BMX iX nebo Tesla Model Y trvat asi 20 min.

Další zastávkou byl kemp Aktivitetsbyen ve Fredrikstadu, vzdálený jen hodinu jízdy. Náš karavan jsme zaparkovali před starým opevněným městem ve Fredrikstadu. V tomto městě jsem vyrůstal, takže je vždycky příjemné se sem na chvíli vrátit.

Kromě starého města nabízí Fredrikstad krásnou promenádu v centru města s restauracemi a kavárnami podél řeky, spoustu obchodů a krásné ostrovy Hvaler hned za městem.

S tchyní jsme také navštívili krásný kemp v Aremarku. Našli jsme si místo u vody, kde jsme si společně užívali západ slunce. Toto je jediné místo, kde jsem se snažil nabít své auto. Místní nabíječka byla mimo provoz a kemp neumožňoval nabíjení ze svých zásuvek. Nakonec jsem jel 1 hodinu do Švédska, abych mohl nabíjet (a zároveň nakoupit pro manželku - win, win).

Je to 3 měsíce a dnes už je otevřena nová Supercharger v Sarpsborgu. To by byla ideální nabíjecí zastávka, protože se nachází u dětského vědeckého centra Inspiria. Za zmínku také stojí, že mnoho z Tesla Supechargers bylo nyní otevřeno pro všechny elektromobily! Podle našich zkušeností má Tesla zdaleka nejrozsáhlejší a nejspolehlivější síť a nabíječky.

Poslední týden naší dovolené byl také vrcholem, a to jak pro děti, tak pro dospělé. Několik měsíců předem jsme si zamluvili pěkné místo v kempu Daftø. Na naše poměry je to obrovský kemp, kam se vejde přes 800 karavanů a mobilních domů. Už první den se holky seznámily s piráty z Daftø a prozkoumaly dětská hřiště. Je tu 5 různých hřišť, dvě pláže, obrovský bazén a zábavní park Daftøland! Spousta aktivit pro rodinu s dětmi.

Na druhý den jsme si naplánovali den u bazénu. Holky byly tak nadšené, že při snídani skoro nevydržely sedět v klidu. Když jsme dorazily k bazénu, zjistily jsme, že jsou tu vlastně dva oddělené bazény ve dvou úrovních, přičemž nahoře je mělký dětský bazén. Stejně jako všechno ostatní v Daftø je i tento bazén s pirátskou tematikou a uprostřed má pirátskou loď s vodními děly.

Hodně Norů rádo jezdí nakupovat do Švédska kvůli levnějším cenám. Daftø se nachází poměrně blízko jedné z nákupních destinací, Strømstadu. Potřeboval jsem nabít auto a moje žena měla radost, když jsme zjistili, že na parkovišti před nákupním centrem je nainstalována nová nabíječka Tesla.

Po krásném týdnu ve Švédsku se naše dovolená chýlila ke konci. Neochotně jsme sundali nebo rozebrali kemp a vydali se zpět do Ålesundu. V autě jsme se shodli, že kdybychom mohli strávit na cestách ještě několik týdnů navíc, udělali bychom to!

Jaké to je táhnout karavan s elektromobilem?

Když jsme před třemi lety kupovali náš první karavan, Tesla Model X byla jedinou možností elektromobilu, která odpovídala našim požadavkům. Jelikož je moje žena vedoucím oddělení udržitelnosti v norské společnosti, nikdy jsme neuvažovali o návratu k autu na fosilní paliva. Dnes se seznam možných variant elektromobilů značně rozšířil, a to i pro tak těžký karavan, jako je náš Adria Adora 613 PK. Dokážu si jen představit, o kolik dál se dostaneme v příštích třech letech. Již nyní se setkáváme s elektromobily se zásuvkou, které mohou napájet karavan přes víkend při volném kempování!

Když jsme poprvé začali tahat náš karavan s elektromobilem, taková cesta by vyžadovala určitý stupeň plánování. Nyní jsou na mapě rozmístěny rychlonabíječky, supernabíječky a bleskové nabíječky a můžeme nabíjet na libovolném počtu míst. Protože jezdíme Teslou, dáváme přednost supernabíječkám Tesla, ale pokud si některá z dívek musí udělat přestávku na toaletu, připojíme se k jakékoliv nejbližší nabíječce.

Abychom na nabíječce netrávili příliš dlouhou dobu, nabíjíme před jízdou na 80-85 %. To trvá něco přes půl hodiny, což nám dává dost času na to, abychom si protáhli nohy, zašli na záchod a možná si dali zmrzlinu. S malou bezpečnostní rezervou plánujeme další zastávku na nabíjení za 175-200 km.

Pokaždé, když přijedu do kempu se svým Modelem X a karavanem Adria, dostávám od zvědavých kempařů otázky, jaké to je táhnout karavan s elektromobilem. Zajímá je, jak často nabíjím, jak se s tak těžkým karavanem jezdí a jak si myslím, že se to bude vyvíjet další roky.

Odpověď zní: toto je budoucnost!

Pokud odhlédneme od dojezdu, jsou elektromobily ideální pro tažení! Jsou těžká a mají dlouhý rozvor. Těžiště je nízko, protože velké akumulátory jsou umístěny pod podlahou. A výkon! Výkonu je prostě tolik, že karavan necítíte ani v prudkém stoupání nebo když musíte někdy předjíždět. S naší dvoutunovou 613PK za sebou skoro ani nepoznám, že tam je.

Musím se dívat do zrcátek, abych si to připomněl. Největším problémem je prozatím dojezd. Tažení našeho karavanu snižuje dojezd na polovinu. Ukazuje se, že šířka, rychlost a aerodynamika je zdaleka nejdůležitějším faktorem, který zvyšuje spotřebu. Hmotnost, délka a počet náprav také hrají roli, ale aerodynamice se ani zdaleka neblíží.

Sdílet
Zpět
Impressum Legal notice Cookies Warranty Sitemap
Copyright @ 2023 Adria Mobil d.o.o.